FUTURES

FUTURES: Future laboratories for professional and personal development

(FUTURES: Laboratoria przyszłości na potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego)

FUTURES to europejski projekt podkreślający znaczenie wysokiej jakości umiejętności adaptacyjnych, które wspierają jednostki w zdobywaniu i rozwijaniu kluczowych kompetencji. Istotna część tych kompetencji przekrojowych i tzw. „umiejętności miękkich” dotyczy tworzenia zintegrowanych i innowacyjnych sposobów wspierania rozwoju osobistego, odporności psychicznej, zdolności adaptacyjnych oraz myślenia krytycznego. Ponieważ Futures Literacy (FL) zwiększa zdolność jednostek do „korzystania z przyszłości” w celu lepszego zrozumienia teraźniejszości, projekt zakłada adaptację tych metod również na potrzeby rozwoju zawodowego. W szczególności podkreśla konieczność rozwijania u młodych ludzi umiejętności przewidywania i szybkiego reagowania na zmieniające się scenariusze oraz wyobrażania sobie możliwych ścieżek kariery.

Globalna pandemia szczególnie uwydatniła znaczenie myślenia o przyszłości, rozwijania zdolności foresightowych i gotowości na różne scenariusze, a także umiejętności radzenia sobie z nieprzewidywalnością oraz adaptowania się do sytuacji, które mogą wpływać na życie zawodowe uczestników.

W projekcie FUTURES opracowaliśmy innowacyjne, zorientowane na przyszłość procesy, narzędzia i metody, które wspierają rozwój osobisty i zawodowy europejskich studentów, początkujących naukowców oraz uczniów szkół średnich — w tym także tych, którzy aspirują do podjęcia studiów. Opracowane materiały szkoleniowe umożliwiają jednostkom uświadomienie sobie, że ich wyobrażenia o przyszłości (założenia antycypacyjne) znacząco wpływają — ograniczają lub poszerzają — możliwości działania i podejmowane dziś decyzje.

Rezultaty projektu:
1. Zasady projektowania programu szkoleniowego zorientowanego na przyszłość.
2. Narzędziownik foresightowy i podręcznik szkoleniowy wspierający rozwój kompetencji przyszłości studentów i młodych naukowców w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego
3. Narzędziownik foresightowy i podręcznik szkoleniowy rozwijający kompetencje zorientowane na przyszłość wśród uczniów szkół średnich w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego.

Termin realizacji projektu: 2020-2023

Rola Instytutu w projekcie: Partner

Nazwa programu: Erasmus+

Kierownik projektu w Łukasiewicz-ITEE:
Remigiusz Mazur
(remigiusz.mazur@itee.lukasiewicz.gov.pl)

Strona internetowa: https://futuresproject.pb.edu.pl/

Partnerzy:
1. Politechnika Białostocka (Polska – lider projektu)
2. Hanzehogeschool Groningen (Niderlandy)
3. Middlesex University London (Wielka Brytania)
4. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego (Polska)
5. The Foundation for Research and Technology – Hellas (FORTH) (Grecja)
6. ValueDo S.r.l. (Włochy)

This will close in 0 seconds