Tytuł projektu: Wykorzystanie karbonizatu z odpadowej biomasy lignocelulozowej, jako substytutu surowców nieodnawialnych, do wytwarzania innowacyjnych smarów biowęglowych

 

Opis działań: Strategia zrównoważonego rozwoju wymusiła poszukiwanie nowych i przełomowych technologii smarowania oraz zwiększyła zapotrzebowanie na produkty bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Dostrzegana jest potrzeba racjonalnego gospo­darowania dostępnymi zasobami, zwłaszcza nieodnawialnymi. Jednym z kluczowych obszarów gospodarki, w którym szczególnie ważne jest wykorzystanie surowców odnawialnych, jest branża automotive, w tym segment środków smarowych z bogatym ilościowo asortymentem smarów plastycznych. Nowością w projekcie jest całkowite lub częściowe zastąpienie węgla kopalnego w smarach grafitowych materiałem biowęglowym, wytwarzanym podczas pirolizy odpadowej biomasy lignocelulozowej, stanowiącej balast dla ekosystemów. Dobór biowęgla o odpowiedniej strukturze i innych składników smaru umożliwi otrzymanie produktu końcowego o pożądanych właściwościach eksploatacyjnych. Świadczą o tym wyniki badań, przeprowadzonych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych w Centrum Biogospodarki i Ekoinnowacji Łukasiewicz – ITEE w Radomiu. Gwarantem dostępu do wiedzy o aktualnych potrzebach rynku oraz postępu w ścieżce, zmierzającej do komercjalizacji oryginalnych wyników badań, będzie realizacja projektu we współpracy z wiodącym dostawcą środków smarowych w Europie FUCHS OIL CORPORATION Sp. z o.o.

 

Główny wykonawca projektu: dr hab. inż. Jarosław Molenda

 

Grupy docelowe: Potencjalnymi odbiorcami końcowymi wyników projektu, tj. smaru biowęglowego, będą przede wszystkim  producenci smarów grafitowych, a także przedsiębiorstwa serwisujące pojazdy samochodowe oraz  maszyny  rolnicze, budowlane, a więc np. stacje naprawcze i autoryzowane stacje obsługi. W sektorze automotive firmy serwisowe będą mogły wykorzystywać smar biowęglowy jako ekologiczny substytut smaru grafitowego, stosowanego m.in. do smarowania elementów układu napędowego, układu kierowniczego, układu zawieszenia, a w szczególności: pióra resorów, przegubów kulowych na drążkach wahaczy, części przekładni kierowniczych, siodeł w ciągnikach siodłowych. Natomiast w maszynach przemysłowych, budowlanych i rolniczych smar biowęglowy może być aplikowany do smarowania różnego typu zębatek i łańcuchów, które służą jako elementy napędowe. Dzięki przewodności elektrycznej smar biowęglowy można również wykorzystać do zabezpieczania różnego rodzaju styków i połączeń elektrycznych, a w szczególności klem akumulatorów i ślizgów do pantografów pojazdów szynowych.

 

Cel projektu: Celem projektu jest wytworzenie innowacyjnego smaru biowęglowego, zawierającego w swoim składzie dodatek uszlachetniający w postaci karbonizatu z odpadowej biomasy lignocelulozowej. Osiągnięcie celu będzie możliwe dzięki przeprowadzeniu odpowiednio zaprogramowanych prac B+R, polegających na opracowaniu receptur i zasad komponowania nowego produktu o podwyższonych walorach ekologicznych i charakterystykach użytkowych porównywalnych z komercyjnymi smarami grafitowymi.

 

Efekty projektu: Efektami końcowymi projektu będą partie demonstracyjne smarów biowęglowych, a efektami pośrednimi będą receptury smarów plastycznych, zawierających dodatki biowęglowe oraz partie testowe biowęgla z odpadowej biomasy lignocelulozowej.

 

Nr umowy: FENG.02.07-IP.05-0220/23

Wartość projektu: 655 872,00 PLN

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 655 872,00 PLN